Stellenbezeichnung: Vertriebsingenieur – Lebensmittel & Getränke Einsatzgebiet: Süddeutschland (Baden-Württemberg, Bayern), Österreich, Schweiz Standort: Remote / 60 % Reisebereitschaft Gehalt: Attraktives Grundgehalt Bonus Firmenwagen Regional-/Unternehmenszulagen Wer wir sind Watson-Marlow ist ein branchenführendes Technologieunternehmen, das sich auf die Entwicklung von Lösungen für das Fluidmanagement in der Life-Science- und Prozessindustrie spezialisiert hat. Wir unterstützen unsere Kunden bei der Bereitstellung kritischer Produkte und Dienstleistungen – von Trinkwasser und Arzneimitteln bis hin zu Lebensmitteln und Papier. Mit unseren Lösungen tragen wir dazu bei, dass Unternehmen effizienter, nachhaltiger und profitabler wirtschaften. Zusammenfassung der Rolle Als Vertriebsingenieur spielen Sie eine zentrale Rolle für nachhaltiges Geschäftswachstum. Sie bauen Kundenbeziehungen auf und pflegen diese, bieten technisches Fachwissen und vermarkten unsere innovativen Lösungen für das Fluidmanagement in einer definierten Region und einem bestimmten Teilsektor. Sie suchen aktiv nach Möglichkeiten zur persönlichen Weiterentwicklung. Als vertrauenswürdiger Berater kombinieren Sie technisches Wissen mit kaufmännischem Geschick, um maßgeschneiderte Lösungen zu entwickeln, die den Kundenbedürfnissen entsprechen und gleichzeitig unserem Ansatz für umfassende Kundenlösungen gerecht werden. Sie sind verantwortlich für die Identifizierung und Ansprache potenzieller Kunden, die Pflege einer soliden Pipeline an Geschäftsmöglichkeiten und die Unterstützung des Wachstums von Schlüsselkunden durch beratungsorientierte Verkaufsmethoden. Die Position beinhaltet regelmäßigen Kundenkontakt, einschließlich Vor-Ort-Besuchen und virtuellen Produktvorführungen, um die Funktionen und Vorteile unserer innovativen Produkte zu präsentieren. Ihre Fähigkeit, selbstständig zu arbeiten, viel zu reisen und sich an dynamische Herausforderungen anzupassen, wird Ihnen in dieser wichtigen Position zum Erfolg verhelfen. Was Sie tun werden Account Management: Aufbau und Pflege einer nachhaltigen Pipeline potenzieller Geschäftsmöglichkeiten durch die Gewinnung von Schlüsselkunden und die Erschließung wachstumsstarker Branchen innerhalb des jeweiligen Sektors. Geschäftsentwicklung: Identifizierung und Gewinnung potenzieller Kunden durch Recherche, Networking und Branchenveranstaltungen, um die gesamte Produktpalette von Watson-Marlow zu bewerben. Beratender Verkauf: Nutzen Sie einen beratenden Ansatz, um Kunden durch ihren Kaufprozess zu begleiten. Beginnen Sie mit der Recherche zu jedem Kunden, um eine Hypothese über dessen potenzielle Probleme oder Vorteile aufzustellen. Validieren Sie diese direkt mit dem Kunden und helfen Sie ihm anschließend, das Problem zu definieren und den Umfang festzulegen. Entwickeln Sie gemeinsam mit dem Kunden eine maßgeschneiderte Lösung und einen Implementierungsplan. Kundenpartnerschaft: Agieren Sie als vertrauenswürdiger Berater für bestehende Kunden, bieten Sie technisches Fachwissen und bauen Sie langfristige Beziehungen auf, indem Sie die Kundenbedürfnisse verstehen, Probleme beheben und proaktive Empfehlungen zur Verbesserung der Systemleistung geben. Verwaltung von Vertriebskontakten: Übernehmen Sie die Verantwortung für Vertriebskontakte und Anfragen, erstellen Sie maßgeschneiderte Angebote und sorgen Sie für zeitnahe Nachfassaktionen. Strategische Arbeitsverteilung: Die Arbeitslast wird strategisch auf die Supportfunktionen in der EMEA-Region verteilt, um Kapazitäten für wirkungsvolle kommerzielle Initiativen freizusetzen. Produktvorführungen: Besuchen Sie proaktiv Kunden und nehmen Sie an Messen teil, um Watson-Marlow-Produkte durch Vorführungen vor Ort oder virtuell zu präsentieren und dabei Funktionen, Vorteile und Anwendungsbeispiele aus der Praxis hervorzuheben. Trendforschung: Analysieren Sie Wettbewerber-, Markt- und Branchentrends; engagieren Sie sich in der kontinuierlichen beruflichen Weiterbildung, um an der Spitze der Branchenentwicklungen zu bleiben; tauschen Sie Erkenntnisse und Best Practices mit Kollegen weltweit aus, um den gemeinsamen Erfolg zu steigern. Nutzung von CRM-Tools: Nutzen Sie CRM-Tools, um Leads zu verfolgen und zu verwalten, eine konsequente Nachverfolgung und einen reibungslosen Ablauf im Vertriebstrichter sicherzustellen und genaue und zeitnahe Prognosen zu erstellen, um ein nachhaltiges Geschäftswachstum zu unterstützen. Ganzheitliche Kundenlösungen vorantreiben: Setzen Sie auf ganzheitliche Kundenlösungen, indem Sie Ihre beratenden Vertriebsfähigkeiten nutzen und als echter „Partner“ für Ihre wichtigsten Kunden agieren. Förderung der Kernwerte: Förderung der Kernwerte, Schaffung einer Kultur der Sicherheit, Zusammenarbeit, Kundenorientierung, Exzellenz und des Respekts in allen Teams, um außergewöhnliche Ergebnisse zu erzielen. Das benötigen Sie, um in dieser Rolle erfolgreich zu sein. Ein Bachelor-Abschluss oder ein Diplom in einem verwandten Fachgebiet oder gleichwertige technische Erfahrung in einer verwandten Branche ist erforderlich. Aufgrund der Art unseres Geschäfts benötigen Sie Erfahrung im technischen Vertrieb von Prozessanlagen oder ähnlichen Dienstleistungen/Produkten an industrielle Prozesskunden. Erfahrung in den Bereichen Lebensmittel und Getränke, Reinraumtechnik oder Kosmetik ist von Vorteil. Sie verfügen über ein ausgeprägtes kaufmännisches Gespür und nachweisliche Fähigkeiten sowohl im Key-Account-Management als auch in der Geschäftsentwicklung in einem technischen B2B-Umfeld. Unsere Vertriebsingenieure müssen oft selbstständig handeln, daher sind unternehmerische Fähigkeiten wie Problemlösungs-, Budgetierungs-, Netzwerk- und Teamfähigkeit unerlässlich. persönliche Kontakt unerlässlich, daher ist die Fähigkeit, 60-70 % der Arbeitszeit im zugewiesenen Gebiet zu reisen, von entscheidender Bedeutung. Da wir ein in Großbritannien ansässiges Unternehmen sind, sind Englischkenntnisse unerlässlich; aufgrund der geografischen Lage und der Kunden sind auch Deutschkenntnisse erforderlich. Job Title: Sales Engineer - F&B Location: Southern German, Austria, Switzerland Location Type: Remote Website: https://www.wmfts.com/en/ Group: https://www.spiraxgroup.com/ Watson-Marlow Fluid Technology Solutions is part of Spirax Group, a FTSE100 and FTSE4Good multi-national industrial engineering Group with expertise in the control and management of steam, electric thermal solutions, peristaltic pumping and associated fluid technologies. When you join us, you will be integrated into a cooperative and encouraging team, participate in challenging yet critical work, and experience ongoing growth opportunities to help you achieve your full potential. Visit our website to learn more. Job Summary: As a Sales Engineer focused on the Food & Beverage and Clean Processes sectors, you will be instrumental in driving growth by delivering tailored fluid management solutions to customers in industries such as dairy, brewing, personal care, and new food. You will act as a trusted advisor, combining technical expertise with commercial insight to support customers in optimizing their production processes. Your role will involve identifying new opportunities, nurturing existing accounts, and promoting Watson-Marlow’s hygienic and high-performance technologies—including peristaltic pumps, tubing, and complete system solutions—through consultative sales practices. You’ll work closely with customers to understand their challenges, co-develop solutions, and ensure successful implementation. Key Responsibilities: Consultative Selling: Guide customers through their buying journey by understanding their process challenges (e.g., hygiene, dosing accuracy, product integrity) and co-developing tailored solutions. Customer Value Propositions (CVPs): Align solutions with validated customer needs in food safety, cleanability, sustainability, and efficiency. Sector-Specific Analysis: Conduct white-space analysis across food and beverage subsegments to identify growth opportunities and benchmark performance. Account Management: Build and maintain a pipeline of opportunities within key accounts and high-growth sectors such as dairy, breweries, and personal care. Business Development: Identify and engage new customers through industry events, networking, and targeted outreach. Customer Partnering: Provide technical support and build long-term relationships by understanding production environments and offering proactive recommendations. Lead Management: Own the sales process from inquiry to quotation, ensuring timely and accurate follow-up. Product Demonstrations: Showcase Watson-Marlow solutions through on-site and virtual demos, emphasizing hygienic design, ease of cleaning, and process reliability. Market Intelligence: Stay informed on trends in food safety regulations, clean process standards, and emerging technologies. CRM Utilization: Use CRM tools to manage leads, forecast sales, and track customer interactions. Total Customer Solutions: Deliver holistic solutions that integrate Watson-Marlow’s full product portfolio to meet sector-specific needs. Core Values: Promote a culture of safety, collaboration, customer focus, excellence, and respect. Skills/Experience: BSc or Diploma in engineering, food technology, or a related field—or equivalent technical experience. Proven technical sales experience in process equipment or hygienic solutions within food & beverage or clean process industries. Strong commercial acumen with experience in both business development and key account management. Entrepreneurial mindset with problem-solving, budgeting, and networking skills. Willingness to travel 60–70% across the designated region. Proficiency in English and relevant local languages; additional languages are a plus. At Watson-Marlow, we believe in taking care of our colleagues. We offer a generous benefits package, including: A competitive salary Flexible working arrangements A generous holiday allowance Three days’ paid volunteering leave Life assurance Additional support and benefits through our Everyone is Included Group Inclusion Plan Everyone is Included at Spirax Group We are passionate about creating inclusive and equitable working cultures where everyone can be themselves and achieve their full potential. For us, that means supportive teams and strong relationships where everyone’s contribution is valued - across social and cultural backgrounds, ethnicities, ages, genders, gender identities, abilities, neurodiversity, sexual orientation, religious beliefs, and everything else that makes us human and unique. We want everyone to be able to make their difference here, so we will always consider requests for flexible working. We know that everyone needs some extra help from time to time too, so we have introduced a range of additional benefits through our Group Inclusion Commitments. These include Gender-neutral parental leave 15 days of extra paid caregiver leave Paid time off and support for anyone experiencing pregnancy loss or domestic abuse Menopause-friendly workplace principles and more Learn more at spiraxgroup.com/inclusion. We are also a Disability Confident Committed Employer. If you would like to apply using this scheme, please select this option in our application form. We are an equal opportunity employer committed to fostering an inclusive and diverse workplace. We encourage candidates from all backgrounds to apply. If you require accommodations during the application process, please let us know. Company Overview At Watson-Marlow Fluid Technology Solutions, part of Spirax Group, we are driven by innovation and are dedicated to creating an inclusive workplace where everyone is empowered to make a difference. As a world leader in manufacturing peristaltic pumps and associated fluid path technologies for the life sciences and process industries, we offer a wide range of products, including tubing, specialised filling systems and products for single-use applications. Our shared Purpose is to create sustainable value for all our stakeholders as we engineer a more efficient, safer and sustainable world. Our technologies play an essential role in critical industrial processes and industrial equipment across industries as diverse as Food & Beverage, Pharmaceutical & Biotechnology, Power Generation, Semiconductors and Healthcare. With customers in 116 countries, we provide the solutions that sit behind the production of many items used in daily life, from baked beans to mobile phones! Our inclusive culture and Values, unites us, guides our decisions and inspires us everywhere that we operate. We support our colleagues to make their difference for each other as well as customers, communities, suppliers, our planet and shareholders by creating a truly equitable working environment where everyone feels included.